Tommeltot

Väster Götland

Jeg har den sidste måned fornøjet mig med at læse ”Nils Holgerssons forunderlige rejse gennem Sverige”. Det er den uforkortede nyere danske oversættelse, og jeg læser kun lidt ad gangen, så nydelsen bliver længere. Jeg læste den som stor pige, men i en forkortet version. Sjovt nok var det historien om renæssancebyen på Gotland, der genopstår en gang hver 100. år, som jeg bedst huskede.

Selma Lagerlöf skrev den som en bestillingsopgave stillet af den svenske folkeskolelærerforening, der ønskede en læse/geografibog om Sverige.

Det er en vidunderlig bog, hvor man får et fantastisk indtryk af Sverige år 1900, og af landets forhistorie: geologi, geografi, sagn, myter, folketro, historie, industriudvikling og naturhistorie. Man får også mangen et godt fyndord om naturbevaring, dyrs og menneskers ret til et værdigt liv, og moral i almindelighed.

Er der mon en svensk fagfælle, der har afkodet bogens mange sagn og historier? Jeg kunne godt tænke mig at kigge Selma lidt i kortene: hvad er digt, og hvad er genfortællinger af sagn?

Der er kun ét minus: man bliver fuldstændig syg efter at kommer til Sverige – straks!

Se: Smygehuk

Skriv et svar

