Smygehuk

SmygehukDa Tommeltot tog afsked med vildgæssene efter den forunderlige rejse gennem Sverige, skete det ved Smygehuk. Det er Skånes sydligste punkt, og et sted vi vender tilbage til igen og igen.

Fredag d. 26. juli smuttede vi lige over Sundet og kørte direkte dertil.

Pakhuset med cafe, kunstudstilling og hemsløjd er der hvor vi starter. Kaffe med kanelbulle og påtår må vi simpelthen indlede dagen med. Derefter går turen gennem den tørre strandeng forbi den store kalkovn hen til den lille havn. Her er et røgeri, hvor vi køber vores frokost. Jeg fik endnu engang deres tunnbrødsrulle med røget laks og peberrodscreme. Havnen er vist kun for fritidsfiskere, men hyggelig med små røde skure og lidt lystsejlere.

Vi tilbragte fire hyggelige timer, hvori indgik min middagslur under et træ.

Og så er der den smalle stenstrand. Det er ikke hvilke som helst sten – nej – det er her hulstenene bliver udklækket af den lave kalkskrænt.

Flemming mener, at jeg har et personligt projekt kørende, der skal bringe Skåne tilbage til Danmark: i form af alle de hulsten jeg slæber hjem!

Læs mere her

3 thoughts on “Smygehuk

  1. Pingback: Tommeltot | Anette Tonn-Petersen

  2. Ved mit nylige besøg kunne jeg se, at de gode svenske hulsten er ved at komme til god nytte i vævningen af vægudsmykning til terrassen. Samtidig kan du få genopfrisket den gamle væveteknik fra oldtiden. Jeg ser frem til resultatet næste sommer – som du kan se forudsætter jeg, du skal bruge noget tid til at få den færdig, måske lidt overdreven tidsforbrug.

  3. Netop hjemvendte fra et Skånebesøg (nærmere bestemt Domkirkebyen Lund), ville jeg ønske, jeg noget før havde stiftet bekendtskab med din dejlige blog…så kunne vi have besøgt dette sted!

Skriv et svar

