Hængehår og hennahår

Langt eller kort, farvet, opsat, vokset, permanentet, kronraget, paryk eller fraværende – hår er stadig i fokus, når man møder andre mennesker og forsøger at aflæse dem. Se her:

Moden skifter og vi følger den mere eller mindre. Mange lægger sig også fast på en bestemt tid og stil og beholder den – selvom den er yt. Tænk på Sonja fra Saxogades mor Norma med sit høje franskbrødshår, der allerede dengang var passé. Det gav Jytte Abildstrøm et meget komisk og fjollet udtryk. Den meget almindelige permanentkrøl, fra et andet segment i 1960’erne, trives stadig hos plejehjemsfrisørerne. Ude i arbejdslivet kan man også stadig møde puddelfrisuren fra 1980’erne. Vores ungdomsgeneration fra 1970’erne med hængehår forsynet med midterskilning møder man også stadig, dog mest i dagens satirer: fx Bodil Jørgensen i Rytteriet – og så kan det ikke blive mere komisk.    (Men hvem har iøvrigt set en pæn lige skilning i de sidste 20 år?)

april 1984

April 1984

I dag er det 30 år siden jeg lod de lange lokker falde for frisørens saks. Jeg havde en ide om, at det var patetisk med hængehår til kvinder over 30, det trak alting ned i ansigtet. Jeg sikrede mig ved at blive klippet ½ år før den runde dag, og følte også at jeg lagde det tøsede af mig. Jeg havde nu næsten altid håret opsat, nemlig for at blive taget som et voksent menneske – og fordi jeg fik ondt i nakken af bære håret løst. Mit hår var hennafarvet de sidste år, og det var svært at holde pænt jævnt i et langt hår.

sommer 1996

Sommeren 1996

Men det var noget billigere med langt hår! Jeg har fald og let krøl, så en simpel klipning har igennem årene været nok, men det koster jo hver gang. Nu gråner det så sagteligt, og jeg har ikke tænkt mig at farve det hverken brunt eller rødt. Det eneste, der frister mig, er blåt hår, ligesom mine fastre og farmor havde, da jeg var barn!

Vi  når en dag en alder, hvor ihvertfald jeg synes, at hennahår bliver kvindernes svar på mændenes hentehår. Sidstnævnte er til mange mænds fordel blevet erstattet af kronragning, men dét kræver en god hovedfacon. Modne kvinder med hennahår har til gengæld brug for en god teint. Når håret gråner ændres huden også, så kontrasten mellem farvet og især rødt hår og huden bliver vel skarpe, og får rynkerne til at træde frem. Men ok – jeg kan nu dårligt forestille mig Fru Abildstrøm uden sit karakteristiske hennahår – selvom hun er 80 år.

16 år

Foråret 1971

Alle har ret til at vælge stil – men ikke alle er lige klædelige.

 

Og så yndig som “bare 16 år” bliver man jo ikke igen.

One thought on “Hængehår og hennahår

  1. Håret betyder egentlig mere, end man / jeg tror. Jeg synes ikke, jeg går så meget op i mit hår. Har ikke haft langt hår, siden jeg var 7 år. Men læsningen af denne blog fik mig ud på mindernes alle om dengang håret var klippet perfekt til en fotoseance hos Kehlet, dengang jeg lignede en puddelhund, fordi frisøreleven skulle øve sig på mig, og… og.. Jeg tror mange som jeg kan blive ved en god stund. Jeg tror også de fleste mænd er med på denne vogn.

Skriv et svar

