Påskeharekilling

Forleden blev påsken indvarslet i vores have, da vi blev beæret med besøg af en indvandrer. Påskeharen er en tysk tradition, som først kom til Danmark for omkring 100 år siden. Da jeg var barn, var der godt nok både harer og kyllinger i chokolade til de heldige, men da vi flyttede på landet, mødte jeg til min store undren den (tyske) påskehare. Det var i 3.klasse på Centralskolen, at vores lærerinde Frøken Munk før påske talte om, at påskeharen havde været på besøg. Tænk, den havde gemt æg rundt i klasseværelset, og dem skulle vi finde. Jeg kom hjem til mor og berettede med en blanding af forundring og forargelse, at vores Frøken ville have os til at tro, at harer lagde æg!

hare i det blå bed

I dansk tradition er haren forbundet med megen overtro af negativ art. Harer kunne være hekse i dyreham eller sågar den onde selv. Harer varslede ondt eller bragte sygdom, og at “være en hare” var heller ikke ligefrem en attrået titel. Alligevel blev jeg bare så opløftet og glad over, at den lille hare pludselig havde indtaget mit blå staudebed. Vi gik faktisk omkring den det meste af eftermiddagen, men den rørte sig ikke af stedet. Næste morgen var den i den anden ende af haven – så den var absolut ikke syg.

Vi kan se hvor den lå og puttede sig – men den efterlod ingen påskeæg!

 

Skriv et svar

