Den magenta anemone

WP_20140317_004-anemoneHvad var det dog, der skete?
Mit vinterfrosne hjertes kvarts må smelte ved at se det den 16. dag i marts.
Hvad gennembrød den sorte jord, og gav den med sit purpurflor et glimt af Pavens trone? Den lille anemone, jeg planted dér i fjor.

Undskyld til Kaj Munk, men der må lidt ændringer til i digtet, så det passer til virkeligheden her hos os.

Min anemone er nemlig purpur eller magenta, som man kan se. Den er ikke plantet i fjor, men har stået lille og spæd i nogle år, og har blomstret flere gange. Den er lidt i klemme mellem akelejerne, og sidste års trelappede blade er væk. Bladene er ellers så karakteristisk for denne anemone hepatica. Med renæssancens signaturlære mente man, at planten kunne benyttes til leversygdomme, fordi bladene har leverform (hepatica). Jeg benytter den nu kun som øjenlyst.

Først når den blå anemone er færdig med at blomstre kommer de nye blade, deraf også underet når den pludselig springer ud af den sorte jord. Planten kan bedst lide kalkholdig leret jord, og gror vildt i Østjylland og på Sjælland. Denne magentafarvede er mere sjælden og jeg har den fra en have, hvor den er indført for 70 år siden. Idag graver man ikke sjældne planter op og tager med hjem, men dengang var den ikke så sjælden. Den gror stadig vildt i samme nabolag, men jeg siger ikke hvor det er!

Skriv et svar

