Kiksekage

kiksekageGaveide til manden der har alt. Eller til manden der ikke kan skrive en ønskeseddel.

Nu er vi jo 1950’erbørn, så kiksekage skal ikke være noget elegant eller sundt noget med smør og mørk kvalitetschokolade. Nej, en rigtig kiksekage indeholder palmin, basta.

Fødselsdagsgaven blev dog fremstillet med pasteuriserede æg, og jeg kom også til at bruge kvalitetskakao. Modtageren har ikke klaget, og han har endda spist det meste.

Da jeg var barn, fik vi kiksekage, når vi var i sommerhuset. Jeg syntes det var en smule vammelt, men vi havde jo heller ikke køleskab eller isskab. Det spændende var, at kagen ikke var bagt, dét gik jeg meget op i. Før jeg kom i skole elskede jeg at tegne madopskrifter, hvor ingredienserne blev tegnet en for en med plustegn imellem. Det var nok inspireret af Mor, der enkelte gange sendte mig i byen med en tegnet indkøbsseddel.

Kiksekage er et klart hit til jævnaldrende gæster. Der går totalt barndom i dem, og man udveksler erindringer om stemninger og oplevelser omkring denne luksusspise.

Det var vist ment som en spøg, da Arbejdermuseet for mange år siden åbnede, og serverede kiksekage i deres kaffestue. Men den sælges stadig dér, og det gør den også i Den Gamle Bys traktørsted Simonsens Have. Dette hermed som en serviceoplysning til de mænd, der ikke har så sød en kone som mig!

Nå ja, måske kan mænd også røre en kiksekage sammen – men husk at kiksene ikke må være runde!!

Skriv et svar

