Magister i 30 år

Ny magister ok

Den 20. januar 1984 holdt jeg min magisterforelæsning på ”Institut for Europæisk Etnologi” i Brede. Det var den højtidelige afslutning på mange års studier, og afslutningen på et hektisk forløb med aflevering og godkendelse af afhandling, to skriftlige og en mundtlig eksamen indenfor fem måneder.

Venner og familie var mødt op, blandt andre min ven Georg Gregersen fra arkivet i Greve. Dér var jeg kommet i min studietid og havde tilrettelagt min første udstilling. Den drejede sig nu om hedebobroderier og ikke arkivalier, for jeg ville jo museumsvejen. Det kom jeg også, men fik alligevel mine sidste erhvervsaktive år på et lokalarkiv.

Jeg var skiftet fra arkæologi efter bifagseksamen og var lovet, at man ville indføre hovedfag på etnologi. Ha, det kom aldrig, så der var kun den lange vej til magisterkonferencen.

Jeg startede på universitet to måneder før jeg fyldte 19. Fordi jeg skiftede studie og boede længe hjemme, betød det, at jeg kun fik S.U. i 8 måneder af hele min studietid på 10½ år.

Ja, vi ”læste” længe på humaniora dengang, 8½ år til en konferens var skam i den hurtige ende. De fleste havde kompetencegivende arbejde undervejs, ellers var der ikke adgang til de eftertragtede stillinger som museumsinspektører.

Oprøret var også skyllet over etnologien få år før jeg startede. Tidligere hed faget ”Materiel Folkekultur”, men nu var der mest socialantropologi og kulturteori. Hvad jeg lærte om bygninger, møbler, tekstiler og alt det andet jeg skulle bruge i et museumsjob, fandt jeg andre steder.

WP_20140120_002 okDen gamle skole i Sæby blev det sted jeg arbejdede længst i min karriere, men hvad jeg foretog mig dér mellem 1998 og 2012 er – endnu – ikke skrevet ind i mit CV.

Jeg hæfter nu alligevel mit CV på bloggen, for det kan måske være underholdende at se hvor alsidig en palet jeg har arbejdet med undervejs hertil, hvor jeg sidder i min lænestol d. 20. januar 2014.

WP_20140120_22_40_15_Pro ok

One thought on “Magister i 30 år

  1. “Årene var gået næsten sporløst hen over hendes ansigt” er muligvis en vending fra romanbladene, men bortset fra, at det kan virke uopdragent af disse år, ligefrem at trampe folk i hovedet, så ser dette lidt banale udsagn ud til at have sin berettigelse her. Det gælder både dig, kære Anette, men også din fine kjole. Hvor den mod himmelrummet pegende ydre ekstremitet, om man tør kalde hovedet det i dagens anledning, så er placeret på denne stribede beklædningsgenstand, ja, det må en ekspert i hedebobroderier, om nogen, så vide.
    10½ år med kompetencesugende ung kvinde, det har dog bragt noget – endog besparelser i SU-kassen – så nu haves et styks supervelkvalificeret kvinde i sin bedste alder (som du dog har været i gennem de fleste af årene) som i sin lænestol kan fejre 30 års jubilæum, smilende, velklædt og med skønne billeder omkring sig. Det jeg egentlig forsøger, men går en noget lang omvej for at komme frem til, er en gratulation i anledning af dette flotte jjubilæum, så her er “The final Cut”: Stort og hjerteligt tillykke med de 30 år !! Klapsalverne må forblive virtuelle.
    Kærlig hilsen, manden fra den flade ø, Claus.

Skriv et svar

