Wenn jemand eine Reise tut – då kan man berätta!

2012-12-08 16.24.11-verbessert

Rejsens mål var Berlin, afrejse fredag morgen og hjemkomst mandag aften.   En juletradition vi glædede os til.

Gedser-Rostock meldte om aflysning torsdag eftermiddag, så vi fik billet til Rødby-Puttgarten: “Den sejler altid”. Men vi blev klogere som vinden tog til i løbet af fredag.

Farøbroerne meldtes lukket, så vi nåede frem til Storstrømsbroen indenom en del andre bilister, fordi vi kom til at køre gennem Vordingborg. Dèr sad vi så et par timer, fordi noget var væltet på broen. Da vi nåede frem til Rødbyhavn, var det to timer siden vores færge skulle være sejlet. Havnen var blæst tom for vand, så sejladsen var indstillet. Vi holdt der kun omkring 20 minutter, så lykkedes det at slippe mellem et par lastbiler i inderrækken og op ad en frakørsel. Mange andre kom til at sidde næsten et døgn uden flugtmuligheder. Heldige, heldige os.

Vi søgte ly og hygge hos venner få kilometer væk, men efter et par timer, hvor vi fulgte med på internettet, gav vi op. Vi vendte køleren hjemad, og nåede lige præcis over Farøbroerne inden de igen lukkede. En rask beslutning, og fire timers kørsel i modsat retning, sne og sludbyger, og så var vi fremme i brorskabets hyggelige stuga i Halland. En rejse på 14 timer var til ende.

WP_20131207_010

Lørdag morgen skinnede solen over et snedækket landskab, og alt var bare så julet. Julemarkedet i Potsdam blev erstattet af en lokal julefest og -marked med Luciaoptog, kaffe og lusseboller.

WP_20131207_017

Stemningen da vi tog hjem derfra overgik ganske Kurfürstendam, høj grønblå frosthimmel og en nabo til forsamlingshuset, der virkelig havde sat glitrende lys i natten. I en plastbøtte på en hegnstolpe samledes ind til børn med kræft.

WP_20131207_031

Søndag var planen, at erstatte koncerten i Philharmonien med en gospelkoncert i Halmstad Kirke, og Eisbein mit sauerkraut med svensk julemad på restaurant samme sted. Men så sneede det hele formiddagen, om eftermiddagen blev det tø og vanvittigt glat, så vi ikke turde køre.

WP_20131207_028

En lærerig ferie, hvor intet blev som ventet, vejret og uheldet dominerede, men som alligevel blev en rigtig, rigtig dejlig ferie. Fred, ro, snak, læsning, gåture, mad, fika og lidt “äktsvenskt folkligt julfirande”.

Hjemturen var uden kvaler.

One thought on “Wenn jemand eine Reise tut – då kan man berätta!

1. Godt at høre, at I trods alt fik en dejlig weekend ud af det. Det var da ellers noget af en optakt med stormen Bodils hærgen. Nu havde vi hørt og set så meget om stormflod og oversvømmelser, at man helt glemmer, at vandet også kan forsvinde. men med lidt “forandringsparathed” kan en strandet ferie blive til en dejlig oplevelse andet sted.