Havtorneland

WP_20130925_020k

Når man ser ud over de grønne klitter på denne årstid, blinker det orangegult fra de grågrønne havtornbuske. Det er helt utroligt, så store arealer der er fx syd for Lønstrup, eller ved Tannis og Tversted i Vendsyssel. Jeg har set efter hos Naturstyrelsen, om buskene regnes for invasive, men tværtimod anbefales de til plantning.

Omkring de nedlagte grusgrave ved Roskilde ses de også i stadigt større omfang, og langs motorvejene fx på Amager. Sidstnævnte sted er de øjenlyst, men næppe velegnet til plukning på grund af forureningen fra trafikken.

I klitterne ved Tversted klippede jeg de grene, der havde flest bær. Bærrene sidder inde på selve grenen, beskyttet af lange pigge og kamufleret af blade. Hjemme kom de i fryseren, og er sidenhen blevet ribbet af i frossen tilstand. Pokkers til pillearbejde – men det dufter vidunderligt.

Man kan købe en udmærket økologisk havtornemarmelade med pærer, så jeg ville ikke transformere mine anstrengelser til noget lignende. Istedet har jeg fremstillet frysetøj i sjove mål: 785 g. rå havtorn, 370 g. rørsukker og 600 g. skrællede pærer, der fik et opkog. Det hele blended og frosset ned i portioner. Jeg håber at c-vitaminerne holder sig, til jeg spiser frysetøjet i min morgenymer.  Pærerne er fra vores gamle træ, der bærer godt i år: Comte de Charneau.

WP_20130928_009Ok

Skriv et svar

