Nu blir’ aftnerne kølige og sene

Når det bliver september noterer jeg dagligt, om der stadig er svaler. Jeg fastholder også at vi sidder i lysthuset de aftner vejret tillader det. Når det er slut med svaler og lysthusaftner – så er efteråret for alvor over os.

Aftensteming i lysthuset - WP_20130906_046Denne sang dukker altid op i mit hoved, som en sørgmodig påmindelse:

Vejen hjem var meget lang, og ingen har jeg mødt,        nu blir’ aftnerne kølige og sene.                               Kom trøst mig nu min ven, inden alt er mørkt og dødt, jeg er pludselig ganske alene.                                Jeg mærked ikke førhen, at mørket var så sort, gik og tænkte på det som sku’ gøres.                                 Nu hviler mørket hos mig, som noget tungt og stort, det er næsten så mørket kan høres.                            Skynd dig min elskede, skynd dig at elske, dagene kortes minut for minut. Tænd vore lys inden mørket er hos os, snart er den lysende sommer slut.

(Tove Jansson, Birgitte Grimstads oversættelse – frit efter min hukommelse)

3 thoughts on “Nu blir’ aftnerne kølige og sene

  1. h ja, Mummi-sangen som er s smuk! Hrte den i gr p svensk radio, hvor den er “fast inventar” p hsten. KH Carsten

    Den 08/09/2013 kl. 22.00 skrev Anette Tonn-Petersen :

    > >

  2. Den må jeg sende videre til Birgitte. Håber det er ok. Kh Annette

    Sendt fra min iPad

    Den 08/09/2013 kl. 22.00 skrev Anette Tonn-Petersen :

    > >

Skriv et svar

