Stikkelsbærfrysetøj

Den store stikkelsbærbusk, der forøvrigt er selvsået, blev plukket i går. Jeg plukker gerne bær på den måde, at jeg klipper gamle grene af, og sætter mig ved et bord og plukker. Så slår man to fluer med et smæk, og især med stikkelbær er det en fordel pga. tornene.

Nippearbejdet er det værste, men så er det godt at efterbehandlingen er så enkel. Jeg har i mange år smidt de grønne bær i blenderen, og bagefter rørt dem op med sukker: 250 g. sukker til 1 kg bær.

Derpå øser jeg mosen i engangskaffebægre, sætter dem i en æske og stiller dem i fryseren. Senere stables de med mellemlægspapir imellem, og lægges i plastposer. Så kan man tage et bæger op ad gangen. Frysetøjet tør hurtigt op pga. sukkeret.

Sukkeret og frugten forenes under frysningen i en helt ny smag, der er meget anderledes end den friske mos eller kogt syltetøj. Jeg elsker er par skefulde i min morgenymer, eller på varme vafler.

Skriv et svar

