Hatte og andre hovedbeklædninger

Dagmar ca 20 år

Med dette flotte billede af min mormor fra omkring 1918, vil jeg henvise til et emne, der i mange år lå mig nær – og til sidst nærmest forfulgte mig: Hatte.

Jeg stiftede sammen med nogle veninder i Grindsted foreningen “Hattens Værn” d. 2. november 1988. Det førte meget med sig, men også at jeg blev forfatter på “Den store danske encyklopædi” i 1993. Her kom jeg de følgende år til at skrive alle artiklerne om hovedbeklædninger, se her.

 

One thought on “Hatte og andre hovedbeklædninger

  1. Hatte har ikke været så vigtig en genstand i min tid og i min del af familien. Du har også altid gjort os klar, at vi ikke har hoveder til en hat – for små hoveder eller manglende nakke, jeg kan ikke huske det. Men ved en skelsættende begivenhed omkring 1960, hvor mine forældre havde penge på hånden, erhvervede mor sig en lille hat, som passede til hendes fine dragt. Den står ikke mål med hatten på din bedstemors hoved eller på hovedet af din mor i blogindlægget om din mors 90 årsdag. Men det var en hat, der passede til dragten, til mor og det nye årti. Siden flyttede vi til Nyborg, og da var det mere hovedtørklædernes tid igen.
    Jeg kunne ikke sætte et billede ind i en kommentar, så jeg har lagt billedet af min mor som nydelig dame i skoven på min Facebookside.

Skriv et svar

