Synæstesi

color-wheel-300

Jeg opfatter tal i farver, ugedage ligeså, og en del bogstaver har også en klart defineret farve.

Det, at man sammenblander flere sanseindtryk i hjernen, kaldes synæstesi, men det har jeg kun vidst i et par år. Jeg har til gengæld allerede som teenager været klar over, at ikke alle havde det sådan, men at min mor og bror også havde farver på fx tal.

Sammenstilling af bogstaver i ord, eller tal i fx telefonnumre opfatter og husker jeg næsten som mønstre, hvor nogle farver (bogstaver) dominerer mere end andre.

Ved tilrettelægning af denne blog, er jeg landet på 6 kategorier, der alle begynder med H. Det er en tilfældighed – måske.

Min yndlingsfarve er den gulorange, jeg har valgt som baggrundsfarve, komplementærfarven til denne er blå. Jeg opfatter bogstavet A og dermed mit navn som gulorange, og både mit 6-tal og bogstavet H er blå!

Se mere om synæstesi her

Kokardeblomst

Skriv et svar

