Brændevin

Perikon i blomst

Denne sommer har jeg haft prikbladet perikon i krydderurtehaven. De breder sig mere end villigt, og det blev til en stor dusk ved siden af den marokkanske mynte og oreganoen.

Jeg plukkede en håndfuld blomsterhoveder, og allerede efter en time i brændevin, var den røde farve trådt frem. Det bliver nok også den eneste krydderbrændevin, der sættes på flaske i år.

Vi har nemlig rigeligt til vores forbrug! Jeg har netop gennemgået og omhældt vores beholdning på rene flasker – vi har 28 forskellige, hvoraf nogle er mere end 15 år gamle.

Perikumsnaps
Bær og frugt:

  • Granatæble
  • Revling/sortebær
  • Hyld, hæg, hyben, tytte- og sortebær, Rold Skov 1997
  • Sandtorn, 1997
  • Sorte hyben, Storebælt
  • Japansk kvæde
  • Abrikos
  • Rønnebær, 2010
  • Stevnskirsebær, haven 2004
  • Paradisæble, Greve 2000
  • Slåen, Agestrup 1996
  • Blomme, 1993

Blomster:

  • Jomfru Marias sengehalm, Næsset 1998
  • Volverlej, Østerbølle Hede 2006
  • Soldug, Læsø 2007
  • Røllike
  • Perikum, haven 2013
  • Røllike, mjødurt, jomfru Marias sengehalm, Lerchenfeldt å 2011

Blade og frø:

  • Standmalurt,Læsø 2007
  • Rejnfan, 2006
  • Kvan, 2006
  • Skovmærke
  • Spansk kørvel frø

Nødder, rødder, mm.

  • Valnød, Svenstrup 1996 + Sæby 1999
  • Tormentilrod
  • Kalmus, Næsset 1998
  • Propolis
One thought on “Brændevin

  1. Jeg har vist smagt mange af snapsene på liste, måske ikke alle lige den årgang, der er nævnt. Jeg har nydt smagsprøverne. Jeg mindes besøgende i Grindsted, hvor nyeste snaps lige skulle smages – og især tiden, da du boede på Cypernvej og jeg blev inviteret til brunkål og kryddersnaps. Absolut ingen dårlig kombination.

Skriv et svar

